1. Omschakeling tijdens het rijden, maar met volledige acceleratie
Stille weggebruikers zijn nog niet de norm in Duitsland – in tegenstelling tot China, waar al miljoenen e-scooters door de straten suizen. Voorspellend rijden is daarom absoluut aan de orde van de dag, want met een luid motorgeluid kondigt u zich niet van een afstand aan. Je scootmobiel gaat aan zodra het stoplicht groen wordt.
2. Geschiktheid voor dagelijks gebruik en prestatieklasse
De dagelijkse geschiktheid van een scooter hangt af van het bereik en de laadtijden. Bedenk hoeveel kilometers u in één keer wilt rijden, hoeveel tijd u moet opladen en of de technische gegevens van het model passen bij uw gebruiksgewoonten.
In feite moet u controleren welke prestatieklasse uw rijbewijs toelaat. Een bromfietslicentie is voldoende voor scooters tot een snelheid van 25 km / u. Je kunt een e-scooter besturen met een maximale snelheid van 45 met een brommerrijbewijs of een rijbewijs van klasse B.
Vanaf 20 km / u kun je ook niet starten zonder helm en aansprakelijkheidsverzekering.
3. Promotie en bonussen
Veel gemeenten en provincies ondersteunen de aankoop van een elektrische scooter – rechtstreeks of via regionale elektriciteitsleveranciers. Het is de moeite waard om te vragen: in Würzburg in Duitsland krijgen klanten van de WVV bijvoorbeeld een premie tot 130 euro. De stad München biedt het ondersteuningsprogramma voor elektromobiliteit aan dat particulieren, bedrijven en non-profitorganisaties subsidieert met 25% van de nettokosten voor lichte elektrische voertuigen tot een maximum van EUR 1.000.
Natuurlijk kan dit in jouw dorp of stad heel anders zijn, maar er komen steeds meer extraatjes als je de auto wilt laten staan, en een scooter is natuurlijk ook gaaf.
En, er zijn meer mogelijkheden om je electrisch voort te bewegen. Kijk maar eens bij Iedereen Elektrisch, een jonge website die je laat zien hoeveel mogelijkheden er vandaag de dag zijn.
Want alleen met ons allen kunnen we de toekomst mooier en vriendelijker maken, en elektrisch rijden hoort daar gewoon bij.