Corona heeft onze samenleving en onze gewoontes wakker geschud. Het bedrijfsleven heeft radicale en fundamentele veranderingen ondergaan. Tegelijkertijd fungeert het virus als een voertuig dat dingen die voorheen onmogelijk waren, plotseling tastbaar maakt. Thuiskantoor, webinars, complete conferenties – alles vindt online plaats om persoonlijk contact zoveel mogelijk te beperken. En wie op zoek is naar een baan, wordt ook geconfronteerd met compleet nieuwe scenario’s. Omdat sollicitatiegesprekken niet meer zo eenvoudig mogelijk zijn. Afhankelijk van de vorm van het gesprek moeten er afspraken worden gemaakt door zowel de aanvrager als het bedrijf.

Bijzondere kenmerken

Hoewel sommige bedrijven drastische maatregelen hebben genomen en een aanwervingsstop hebben opgelegd vanwege de huidige situatie, hebben ze niet allemaal hun aanwerving volledig verminderd. Niemand weet precies hoe de economische situatie zich zal ontwikkelen en het lijkt nog niet te voorzien. Toch kunnen met name grote bedrijven het zich niet veroorloven hun aanwerving op te schorten. De tijd na de crisis komt eraan – en het kan eerder komen dan verwacht. Niet omdat Corona aan het verdwijnen is, maar omdat zowel de samenleving als de economie zich moeten aanpassen aan de veranderde eisen en randvoorwaarden. Als onderdeel hiervan digitaliseren bedrijven hun processen steeds meer – een belangrijke stap naar de werkplek van de toekomst. Het aanvraagproces maakt ook deel uit van deze digitaliseringsstrategie.

Anders

Hoewel het sollicitatieproces is veranderd, blijft het sollicitatieproces zelf grotendeels hetzelfde. Al vóór Corona werden aanvragen ingediend via portals of per e-mail, aanvragen in papieren vorm waren alleen in uitzonderlijke gevallen gewenst. Corona dwingt veel bedrijven om hun wervingsprocessen over te schakelen naar online. Toch is de huidige situatie anders dan voorheen. Het kan langer duren voordat personeelsafdelingen reageren op sollicitaties. Laat dit u echter niet ontmoedigen en wees geduldig. Als u enkele weken geen feedback krijgt, bent u van harte welkom om het initiatief te nemen en op te volgen. Sommige bedrijven handelen ook steeds meer via carrièrenetwerken en bouwen zo hun pool van geschikte kandidaten op voor de tijd na Corona. Zo kun je snel reageren na de crisis. Deze procedure kan ook voor u voordelen hebben. U moet daarom uw online profiel onderhouden, indien beschikbaar, en wees niet bang om online met uw droombedrijf te communiceren. Wees proactief. Als u voor een interview wordt uitgenodigd, zijn er in principe twee manieren om een ​​dergelijk interview af te nemen:

Het gesprek

Als het bedrijf waarop u solliciteert daadwerkelijk besluit om een ​​gesprek op locatie te voeren, kunnen daar verschillende redenen voor zijn. Enerzijds willen managers toch graag een persoonlijke indruk krijgen en kijken of de “chemie” klopt. Anderzijds zijn met name kleinere of reeds lang bestaande bedrijven nog niet bekend met digitale mogelijkheden en processen. Uit onzekerheid of onwetendheid nemen ze hun toevlucht tot de conservatieve vormen. In dit geval is het belangrijk om te voldoen aan de regels van sociale afstand en bepaalde hygiënevoorschriften. Hieronder valt in ieder geval een afstand van minimaal anderhalve meter en het dragen van een masker. U moet de handdruk vermijden en uw gesprekspartner met een vriendelijke glimlach begroeten. Ook de individuele regels van het bedrijf moeten worden nageleefd. Het bedrijf moet er echter ook voor zorgen dat er geschikte kamers beschikbaar zijn voor het sollicitatiegesprek. Dit kunnen grote vergaderruimten zijn of – als het weer het toelaat – buitenzitplaatsen. Dit is de enige manier om de vereiste minimale afstand vanaf beide zijden te behouden. Als dit niet mogelijk is, kunnen transparante scheidingswanden van plexiglas helpen. Onthoud in ieder geval dat de toekomstige werkgever er ook naar streeft om de situatie ter plaatse aangenaam en veilig te maken. De beslissing om een ​​afspraak te maken ter plaatse is geen eenzijdige beslissing. Als u het niet zeker weet, stel dan gerust actief een alternatieve manier voor om uw werkgever te leren kennen, zoals een telefonisch interview

Sollicitatie zonder persoonlijk contact

Telefonisch interview Als het interview plaatsvindt via de telefoon, zijn er een paar dingen waar u rekening mee moet houden. Emoties overbrengen ontbreekt bijvoorbeeld helemaal niet in telefonische interviews. Om een ​​positieve en welwillende sfeer te creëren, moet u uw glimlach aan de telefoon houden. In de meeste gevallen zijn de leden van de personeelsafdeling ook thuis – en dus in vergelijkbare omstandigheden als jij. Achtergrondgeluid van kinderen of huishoudelijke apparaten kan dienen als een kans om het gesprek naar een persoonlijker niveau te tillen – uiteraard alleen als dat de kans doet zich voor.

Telefonische sollicitatie

Telefonisch contact met ons opnemen voordat u de aanvraagdocumenten verzendt, kan de sleutel zijn tot een succesvolle aanvraag. Hoe u te werk moet gaan bij het telefoneren en waar u op moet letten, leest u hier.

Zorg toch voor rust en privacy in de aanloop naar het telefoongesprek. Verwijder ook alle stressfactoren, zodat u zich volledig op het gesprek kunt concentreren. Of je nu staat of zit, is aan jou. Het is belangrijk dat u zich op uw gemak voelt. Bereid je vooraf voor op de standaardvragen en bedenk passende, misschien zelfs wat ongebruikelijke antwoorden. Als je niet alle stations op je cv in gedachten hebt, houd dan een gedrukte versie bij de hand. Op deze manier kun je ook meer gedetailleerde vragen van de recruiter beantwoorden zonder ongemakkelijke pauzes. De recruiter komt niet alleen meer te weten, u moet ook meer te weten komen over uw tegenpartij. Dit helpt u bij de voorbereiding en helpt u de situatie te beoordelen. Als de recruiter onduidelijk spreekt, de verbinding verbreekt of als je iets niet hebt begrepen, aarzel dan niet om het te vragen. Onderbreek in geen geval uw gesprekspartner. Vergeet ook niet om aan het einde van het interview persoonlijk afscheid te nemen van uw gesprekspartner en zijn naam opnieuw te gebruiken in de begroeting.

Video-sollicitatie

Een video-sollicitatie is vaak nieuw en onbekend voor beide partijen. Eventuele defecten zoals onderbrekingen of verbindingsproblemen zijn niet ongebruikelijk en er moet rekening mee worden gehouden. De videosoftware wordt geleverd door het bedrijf. De meeste bedrijven gebruiken gratis videosoftware zoals Skype of Zoom. Microsoft Teams en GoToMeeting zijn ook erg populair. U dient er van tevoren voor te zorgen dat u de vereisten van de programma’s kent en begrijpt. Idealiter test u de videoconferentie vooraf met een vriend. Zorg er in principe voor dat de toegangslink voor het inbellen tijdig voor u beschikbaar is. In de regel ontvangt u de toegangsgegevens per e-mail.

Sollicitatiegesprek via Skype-videochat

Het sollicitatiegesprek via Skype wordt vaak afgenomen om elkaar voor het sollicitatiegesprek te leren kennen. Er zijn enkele speciale functies waarmee u rekening moet houden! Test uw internetverbinding. We raden u aan af te zien van WLAN en in plaats daarvan een stabiele, bekabelde DSL-verbinding te gebruiken. De notebook moet op netstroom werken, zodat u tijdens het gesprek niet plotseling zonder batterij komt te zitten. Video-interviews kunnen heel verschillend zijn. De sollicitatiegesprekken duren meestal tussen de dertig en zestig minuten en volgen het patroon van een ‘klassiek’ sollicitatiegesprek. Het kan echter ook gebeuren dat de recruiter een taak instelt waarvoor de sollicitant een vooraf bepaalde hoeveelheid tijd krijgt om op te lossen. Vervolgens presenteert hij zijn resultaten via een videogesprek. Als je op de shortlist staat, is het goed mogelijk dat het hele (toekomstige) team het videogesprek bijwoont. Elkaar leren kennen in de vorm van een conference call duurt doorgaans ongeveer dertig minuten. Hetzelfde geldt voor de videoconferentie: mocht je door de slechte verbinding je gesprekspartner niet verstaan, aarzel dan niet om hem of haar hiervan op de hoogte te stellen. Maar ook hier is een vast instinct vereist om hem niet onvriendelijk te onderbreken. Net als bij het klassieke sollicitatiegesprek wordt ook van de sollicitant verwacht dat hij punctueel is. Meld u daarom een ​​minuut of twee voor aanvang van de vergadering aan bij de telefonische vergadering.